Antje's reisblog: kisenyi-girls-home.reismee.nl

zondag 9/7

Na gisteren een volledige dag te hebben zitten zonnen (en verbranden). Ben ik vandaag met R de toeristische trekpleisters gaan verkennen. Hiervoor zijn we al vroeg op stap gegaan. Onze eerste stop was Gaddafi National Mosque. Dit is de grootste moskee van Oeganda en de op drie na grootste van Afrika. Hij was echt heel groot. Voor dat we naar binnen konden, moesten we ons wel eerst traditioneel aankleden. We kregen beiden een hoofddoek en omdat we beiden een broek droegen, moesten we ook een doek dragen. En natuurlijk moesten onze schoenen ook uit. Binnen de moskee, was het heel erg mooi. Het gebouw was een mengeling tussen verschillende stijlen van verschillende culturen. We kregen ook verhalen te horen over hoe de moskee uiteindelijk gebouwd was.

Volgende stop: het koninklijk paleis. Hier hebben we geleerd dat Oeganda zowel een president als een koning heeft. De koning wil echter niet in wonen, want voor 12 jaar lang werden er duizenden martelaren, en tegenstanders van 2 vorige koningen gedood op een gruwelijke manier, zonder dat iemand ervan wist. Er hangt dus heel wat geschiedenis aan het gebouw vast.

Na het middageten wouden we graag nog de Bahai Tempel bezoeken. Dit is een tempel waar iedereen, van om het even welk geloof, welkom is om te bidden. Het is een tempel van alle geloven. Er staat zo een tempel in elk continent en die van Afrika staat hier in Kampala. Het was wel heel een gedoe om ernaar toe te geraken. Eerst zetten de boda drivers ons aan de verkeerde tempel af. Uiteindelijk, na het navragen bij die tempel, wisten ze de weg naar de Bahai tempel. Om ernaar toe te gaan hebben ze wel een enorme omweg genomen. Dit vonden we op zich niet zo erg, want ze gingen door een gezellige sloppen wijk met allemaal kleine straatjes.

De tempel zelf was echter niet toegankelijk, omdat ze aan het renoveren waren, maar het domein alleen al was al de moeite waard om naar daar te gaan.

De bezoeken gingen sneller dan verwacht dus zijn we in de namiddag nog naar Old Taxi park gegaan. Dit is een markt waar je van alles en nog wat kunt kopen. Het was heel impressionant om mee te maken, wat een chaos. Overal waren er winkels, die van alles verkochten. Overal waren er mensen die je probeerde mee te lokken naar hun winkel. Maar we hebben ons niet laten doen en hebben niet gekocht.

Dat geld wouden we houden tot the craft market. Dit is een markt waarin zelfgemaakte souvenirs worden verkocht. Elke winkel verkoopt praktisch hetzelfde, dus ook hier was er veel reclame aan de gang. Het was allemaal heel mooi, maar spijtig genoeg kan niet alles kopen, dus zijn maar terug naar huis gegaan.